Web Analytics Made Easy - Statcounter

هادی مرزبان، نویسنده و کارگردان " دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد" گفت: حسین پاکدل، حدود دوازده سال پیش دوست داشت این نمایش را کار کند و برای همین من دیگر به دنبال اجرای آن نرفتم.

او می گوید شهرام رحیمیان نویسنده این رمان را اتفاقی در آلمان دیدم و با هم آشنا شدیم. او به من پیشنهاد اجرای این داستان را داد و همین جرقه‌ای  شد زیرا من قصد  روی صحنه رفتن را ندارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرزبان، نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد»  را اولین کار در حوزه سورئال و جریان سیال ذهن می‌داند. او پیش تر نمایش هایی چون «نوبت دیوانگی»، «ملودی شهربارانی»، «لبخند با شکوه آقای گیل »، «آمیز قلمدون» و ...  را کارگردانی کرده است. 

 مرزبان می گوید هنگام مطالعه رمان، خاطرات کودکیم در سال ۳۲ زنده شد. به یاد دارم آن روز با مادرم در مسیر مردمانی را دیدم که صبح می‌گفتند زنده باد و شب می‌گفتند مرده باد و در این نمایش نامه دقیقا روزگار بوقلمون صفت را دیدم.

او همچنین معتقد است عشق را در دورانی که دیگر کسی  آن را نمی شناسد نشان داده است و عشق اسفندیار به ملک تاج همسرش حتی پس از مرگ او و گفتگوهای دو نفره شان را در فضای سورئال و در جریان سیال ذهن دیده است. در این نمایش مفاهیمی همچون عشق و خیانت را به وضوح می بینیم و دکتر نون آرزویش این است که زمان به عقب برگردد تا به قول خودش به دکتر مصدق  خیانت نمی کرد. 

به گفته مرزبان، انتخاب حامد کمیلی برای نقش دکتر نون داستان جالبی دارد. در ابتدا قرار بود استاد مشایخی این نقش را بازی کند و حتی برای بازیگری این نقش در منزلش تمرین می‌کردیم، اما به دلیل زمین گیر شدن نتوانست. استاد مشایخی دوزاده سال پیش حامد کمیلی را برای این نقش پیشنهاد داده بود.  فرهاد آئیش دومین فردی بود که برای این نقش انتخاب شد که خودش هم عاشق این نقش بود، اما به دلیل تداخل با برنامه هایش با وجود تمرین زیاد برای دکتر نون او هم نتوانست.

او ادامه می دهد: رضا کیانیان هم بعد دو ماه تمرین کرونا گرفت و امین زندگانی، مهدی فخیم زاده هم از جمله افرادی بودند که برای نقش دکتر نون انتخاب کردم، اما در نهایت این نقش به حامد کمیلی رسید. من به هیچ وجه سلبریتی را وارد نمایشم نکردم، چون حس می‌کنم اگر از چهره کسی برای گیشه استفاده کنم بدین معناست که تئاتر حقیر است. هر یک ازین بازیگران می‌توانستند دکتر نون شوند، زیرا هر بازیگر توانایی مخصوص به خود را دارد. خیلی خوشحالم که حامد کمیلی را برای این نقش انتخاب کردم زیرا او در بازیگری بسیار زیرک و تواناست.

 در ماه رمضان، ساعت اجرای نمایش «دکترنون زنش را دوست دارد» به کارگردانی هادی مرزبان در تالار اصلی  از ساعت ۱۹:۳۰ به ساعت ۲۰:۳۰ تغییر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر ایران حامد کمیلی دکتر نون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۲۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» اختصاص دارد.

فیلم تئاتر «عروسی خون» (محصول ۱۹۸۱ اسپانیا/ ۶۷ دقیقه) به کارگردانی کارلوس سائورا بر مبنای نمایشنامه‌ای نوشته فدریکو گارسیا لورکا چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.

پس از نمایش این فیلم تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری (میزبان) و محمودرضا حبیبی (منتقد تئاتر) برگزار می‌شود.

در رابطه با خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در استودیوی رقص «آنتونیو گادس» (گادس)، اعضای گروه در حال گریم و آماده شدن برای اجرای برنامه هستند. پس از آنکه گادس به‌عنوان رقصنده اصلی و طراح رقص توضیحاتی به اعضا می‌دهد، اجرای «عروسی خون» آغاز می‌شود: لئوناردو (گادس) دل‌باخته زنی (هویوس) در آستانه ازدواج است. پس از یک صحنه پُرتنش در مراسم عروسی، همه متوجه می‌شوند که عروس نیز دل‌باخته لئوناردو است. عروس و داماد (خیمه‌نز) سوار بر اسب مراسم را ترک می‌کنند و لئوناردو نیز آنان را تعقیب می‌کند. ۲ مرد در نزاعی خونین، با چاقو یکدیگر را از پا در می‌آورند و عروس تنها و مغموم کنار ۲ جسد می‌گرید.»

سائورا پس از ساختن چند فیلم متأثر از اینگمار برگمان، با «عروسی خون» به دوره جدید و پویای فیلمسازی‌اش گام می‌گذارد. حاصل کار، فیلمی‌ خاص است که بدون تردید یکی از بهترین آثار سینمای اسپانیا در دهه ۱۹۸۰ است. ایده ساخت یک نمایشنامه مشهور فولکلوریک در سالنی خالی از تماشاگر از سوی گادس و تبدیل شدن آن به مایه و داستان اصلی سائورا، از آن رویکردهای درخشان و جریان‌ساز پست‌مدرنیستی است که دنیای متن و بیرون از متن را با هم درمی‌آمیزد.

به‌رغم بومی بودنِ دست‌مایه و حتی اجرا که درک جزییات رقص‌ها و موسیقی آیینی فلامنکو را تنها برای اسپانیایی‌ها ممکن می‌کند، فیلم از چنان زبان نمایشی برخوردار است که هر تماشاگری را با خود همراه می‌کند. کارِ سائورا، از سوی دیگر، تنها ضبط و عرضه این باله‌های باشکوه نیست بلکه او با دوربینش، تأویلی از «عروسی خون» ارایه می‌دهد. با «عروسی خون»، سائورا ژانر موزیکال را وارد عرصه‌ای تازه و غیر آمریکایی می‌کند.

کد خبر 6095577 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • جدیدترین همکاری افشاریان و خاکزاد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند/ اجرا در تالار قشقایی
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • (ویدیو) فیلم رقص آذری حامد آهنگی و بازیگر سرشناس ! / همه به وجد آمدند